Gode tips til samtalen med pasienten
Som helsepersonell er du kanskje vant til å ha vanskelige samtaler med pasienter, brukere eller kunder eller med foreldre og foresatte til barn. Noen temaer kan være vanskeligere å snakke om enn andre. Inkontinens er noe mange kan være flaue over og og de kan ha problemer med å forklare symptomene på grunn av det. Dette kan gjøre at pasienten ikke får den støtten og de rådene de trenger for å forbedre sin livskvalitet.
Det finnes gode måter å navigere gjennom samtaler om inkontinens og gjøre de til positive og konstruktive erfaringer for pasienten.
I denne artikkelen vil vi gi deg gode tips til hvordan du kan diskutere inkontinens med dine pasienter slik at de får den støtten de trenger uten å føle skam eller bli flaue.
NB - i artikkelen omtales de som pasienter, men tipsene kan selvsagt også brukes for deg som jobber med kunder eller brukere også.
Effektiv kommunikasjon er viktig
Når det gjelder sensitive temaer som inkontinens er det viktig å ha effektiv kommunikasjon mellom helsepersonell og pasient. Selv om pasienten søker hjelp for sin tilstand kan det være slitsomt å snakke om det - spesielt om det er første gang.
Derfor er det viktig at du lar pasienten vite at inkontinens er et vanlig problem og at det finnes et mangfold av inkontinensprodukter og behandlinger tilgjengelig. Dersom pasienten kvalifiserer til å få inkontinensprodukter på blå resept, er det viktig at det informeres om dette.
Husk tilleggsproduktene som også kan fås på blå resept - les mer her.
Tips - bestill gjerne vareprøver og brosjyrer som du kan vise frem og gi til pasienten. Vi har også brosjyrer for helsepersonell. Lag deg en bruker på vår bestillingsside for helsepersonell for å bestille vareprøver og brosjyrer eller laste ned materiell.
Utfordringer helsepersonell kan møte på
Det kan være vanskelig å diskutere inkontinens med pasienter. Noen av utfordingene kan være:
● Pasienten vil ikke snakke om det og anser inkontinens som tabu
● De vil ikke innrømme at de opplever inkontinens
● De føler seg overveldet av det du forteller
● Dere har ikke samme morsmål, eller pasienten kommuniserer med tegnspråk
● Pasienten kan ikke lese, eller har begrenset ordforråd
● Pasienten kan ha taleproblemer som gjør det vanskelig å kommunisere
● De synes det er ukomfortabelt å snakke med noen andre enn sine aller nærmeste
Å vite når man skal ta opp temaet om inkontinens er viktig. Det beste tildspunktet er når pasienten er rolig og kan fokusere på det du sier. Prøv å se etter hint som viser at pasienten ønsker å diskutere noe med deg også.
Som helsepersonell er det viktig å vite når du skal henvise pasienten til spesialist som kan gjøre flere utredninger og har mer kunnskap om temaet.
Ved å overkomme disse utfordringene kan du gjøre en stor forskjell i din pasient sin livskvalitet.
Tips for å diskutere inkontinens med tålmodighet
Selv om det er noen utfordringer, kan det å navigere riktig i en samtale om inkontinens ha en stor innflytelse på hvordan pasienten håndterer sin tilstand. Du bør bruke en empatisk tone når du snakker. Dersom du føler deg ukomfortabel bør du ikke la det vise ettersom det kan gi pasienten ubehag.
Identifiser og vurder hvordan de kommuniserer og se etter ikke-verbale hint. Enkle teknikker som å bruke bøker, brosjyrer, symboler eller bilder kan være lurt dersom pasienten sliter med å kommunisere.
Under kan du lese våre beste tips for å hjelpe deg i disse vanskelige samtalene og samtidig skape tillit mellom deg og pasienten.
Etabler tillit og komfort
En av de viktigste tingene du kan gjøre, er å etablere tillit og komfort hos pasienten. Ved å hjelpe dem å føle seg trygge kan de bli mer åpne for å ha vanskelige samtaler, og fortelle om symptomene de er mest skamfulle over.
Noen pasienter blir beroliget av å høre at alt de forteller er konfidensielt og at det ikke deles med mindre de ønsker det selv. Dette hjelper til med å utvikle tillit og kan gjøre at pasienten deler mer personlige detaljer med deg.
Empatisk språkbruk
Ved å bruke riktig språk kan samtalene om inkontinens bli enklere for deg og dine pasienter. Forsikre dem om at inkontinens er vanlig og at det er hjelp å få.
Ingen pasient er lik - noen deler villig om sine toalettrutiner, mens andre gjør ikke det. Derfor er det nyttig å sette seg selv i pasientene sine sko og tenke på hva du ville hørt fra helsepersonell. Dette kan hjelpe deg å stille åpne spørsmål og gi støttende ord for å få dem til å føle seg mer komfortabel.
Inkontinens er en vanskelig tilstand å håndtere på egenhånd, og kan gi mange negative følelser hos pasienten. Prøv å vis forståelse hvis de ikke er åpne eller stenger seg ned når du snakker til dem om det.
Ved å demonstrere empati når du snakker med pasientene vil de kanskje åpne seg og bli mer komfortable etterhvert.
Opplæring av pasienten
Mange pasienter har en forestilling av hva inkontinens er, og tror på alle stigmaene og stereotypene som assosieres med inkontinens. Ved å forklare årsakene, symptomene og de vanlige misforståelsene kan du lære pasientene å forstå tilstanden bedre.
Brosjyrer og gode, pålitelige nettsider kan være til stor hjelp dersom pasienten er overveldet eller forvirret. Noen trenger også tid på seg enten alene eller med sine nærmeste. Ved å gi dem godt materiell kan de finne informasjonen de lurer på etter deres møte.
Lag en bruker for vår innloggingsside for helsepersonell og last ned eller bestill vårt brosjyremateriell.
Ha en åpen dialog
Det er viktig at du får pasienten til å føle seg komfortabel og at de kan snakke fritt om sine erfaringer. Still åpne spørsmål istedenfor spørsmål som besvares med "ja" eller "nei", da de ofte føles mindre direkte.
For eksempel, ved å spørre "Opplever du problemer med å gå på toalettet?" gir det pasienten mulighet til å forklare symptomene uten at de føler seg diagnostisert eller stillt til veggs.
Det kan kreve mye mot for pasienten å snakke åpent om symptomene sine, så prøv å ha en åpen dialog og la samtalen flyte naturlig uten direkte spørsmål (bortsett fra der det er nødvendig).
Samarbeid om avgjørelsene
Et siste tips er å inkludere pasienten når avgjørelser omkring deres tilstand skal tas.
Det er mange forskjellige behandlingsmetoder og produkter tilgjengelig, og hver enkelt pasient har sine unike behov og preferanser. Dersom du kun forteller pasienten hva de må eller ikke må gjøre kan de føle seg umyndiggjort og uten innflytelse.
Spør dem om sine behov og hold dem involvert i hvert steg på veien. Dersom pasienten har en omsorgsgiver med på møtet kan du prøve å involvere de så mye som mulig.
Ved å ta avgjørelser sammen med pasienten om veien videre, kan du gi de styrken til å ta kontroll over sitt inkontinensproblem. Husk, pleie skal være personsentrert og ikke kun ha fokus på oppgaver og prosesser. Et viktig element i helseomsorgen er å være ydmyk og oppmerksom på personens liv, inkludert deres verdier, følelser og tro samt gi en følelse av verdighet.
Inkontinensprodukter fra Attends
Selv om inkontinens er en komplisert helsetilstand behøver ikke samtalen med pasienten å være det. Ved å gi dem kunnskap og ha en åpen, empatisk og trygg dialog kan du ha en god og givende samtale med pasienten.
Når du skal gi pasienten informasjon om inkontinensprodukter kan du stole på at vi i Attends møter deres behov. Vi har et bredt utvalg produkter som kan gi pasientene dine hjelp til å håndtere sin inkontinens i hverdagen.